عملکرد مغز انسان در تصمیم گیری، نحوه دیدن ما از جهان را دیکته می کند. اين نكته به این اشاره دارد که چگونه ذهن ما می تواند هنگام پردازش اطلاعات از میانبرها استفاده کند. در حالی که این میانبرها ممکن است در زمان صرفه جویی کنند، یک سوگیری ناخودآگاه یک خطای تفکر سیستماتیک است که می تواند قضاوت ما را مخفی کند و در نتیجه بر تصمیمات ما تأثیر بگذارد. تعصبی که ما از آن آگاه نیستیم، وزمانی که اطلاعات جدیدی به ما ارائه می شود "به طور خودکار" اتفاق می افتد. سوگیری ناخودآگاه مغز ما خودکار است.
در دنياي امروز حفظ و گسترش كسب و كار ناشي از تصميم گيري صحيح صورت مي پذيرد، در همين راستا بايد به طور موازي به عملكرد مغز انسان، چگونگي تصميم سازي و تصميم گيري در كسب وكار و تجربيات زيسته توجه نمود.
کسب و کارهای متکی به بازارهای مداوم و باسابقه ممکن است دریابند که هوش تجاری بینش کافی را برای هدایت تصمیمات آینده فراهم می کند. برای آن دسته از کسب و کارها که دائماً نسبت به تغییرات بازار واکنش نشان می دهند، که می خواهند در زمینه خاص خود پیش قدم شوند و عملکرد خود را بهبود بخشند، علم داده تجزیه و تحلیل پیشرفته و پیش بینی های مبتنی بر واقعیت تولیدشده توسط هوش مصنوعی را ارائه می دهد. رابطه فعلی بین کسب و کار و داده ها نشان مي دهد که ما به سمت آینده ای می رویم که هوش تجاری و علم داده دست به دست هم خواهند داد. اما مسئولیت های هوش تجاری و علم داده متفاوت است. با این وجود، آن ها در نهایت بیانیه ماموریت مشابهی دارند: فاش کردن معنای داده ها.
حال قصد داريم تفاوت هاي هوش تجاري و علم داده را در زمينه هاي مختلف تحت عنوان يك جدول براي شما ارائه نماييم:
علم داده |
هوش تجاري |
|
الگوها، همبستگی و مدل ها |
گزارشات، شاخص کلیدی عملکرد |
تمركز |
اكتشافي، تجربي، ديداري |
آماري ، قابل قياس |
روند |
بدون وقفه در اجرا |
پيش برنامه ريزي شده، به آرامي اضافه ميشوند |
منابع داده |
بر مبناي انبار داده، پرمايه، براساس تقاضا |
با توجه به داده هاي قبلي و با برنامه ريزي و نهايت دقت |
نحوه تبديل داده |
پايگاه داده يك نواخت و متمركز |
بر مبناي احتمالات |
كيفيت داده |
تجویزی، قابل پيش بيني |
توصیفی، گذشته نگر |
تجزیه و تحلیل |
در مقاله بعدي به نقشه راه و مديريت فرآيندهاي هوش تجاري و علم داده اشاره خواهيم كرد.با ما همراه باشيد...